Oral History cursus dag 2, een persoonlijk verslag

terug
November 20, 2014

Deelneemster aan het project Storia de nhas Pais, Wendy, schreef een persoonlijk verslag over de curus Oral History, gehouden op 27 september en 4 oktober in Leeszaal Rotterdam West.

“Als je niet weet waar je vandaan komt, dan weet je ook niet waar je naar toe gaat”
Inmiddels heeft ook de tweede dag van de workshop Oral History plaatsgevonden. Nog mooier dan de eerste dag en ook de Mens had hier mee te maken. Als je voor het eerst iemand ontmoet, ben je wat terughoudend, afwachtend, aftastend. Maar bij de tweede ontmoeting, ben je al veel losser, meer jezelf. Zo ook bij de tweede dag van de cursus.

Het was leuk om iedereen weer te zien, en iedereen was blij elkaar weer te zien.
We mochten weer een hele dag samen zijn, samen luisteren en vaardigheden aanleren om geschiedenis te schrijven. Samen eten en lachen, samen teruggaan naar het verleden door elkaar te interviewen. Gewoon mensen onder elkaar, zonder poespas, maar met respect voor ieders verleden, achtergrond en levenswijze.

Vandaag kwamen wDag 04 okte veel te weten over de praktische zaken in het kader van Oral History.
Hoe laat we naar iemand mogen bellen om de vraag te stellen of diegene geïnteresseerd is om geïnterviewd te worden. Vooral niet bellen tussen 20.00 en 20.30 uur want dan is het Journaal bezig (of GTST ;)). En dat je van te voren je audio apparatuur in orde moet hebben, niks is zo storend voor het hebben van interactie met een mens als je geen volle aandacht hebt.

‘Nieuwsgierigheid op structurele wijze’ was het onderwerp van vandaag en de handige handvaten die wij meekregen, zullen ons cursisten zeker helpen bij het schrijven van historische interviews.

‘Heb een duidelijk kader, een duidelijk doel en duidelijke grenzen. Anders kan een interview alle kanten opgaan’.

Wat mij wel een beetje deed huiveren is het feit dat als een interview eenmaal is vastgelegd op audio, deze ook nog per woord, nee per letter moet worden uitgetikt! Transcriptie. ‘Interview toegankelijk maken’. Alleen dan is een interview bruikbaar om als bron gebruikt te worden voor een historisch verhaal. Logisch, want wie gaat nu naar een audiobestand van anderhalf uur luisteren als die wil weten wat de geïnterviewde over een onderwerp vertelt. Onderwerpen, die hebben wij als subgroepje met elkaar bedacht.

De Kaapverdische cursisten zaten als twee groepen bij elkaar en gingen samen onderwerpen verzinnen die terug kunnen komen in de interviews om verhalen te verzamelen. Best moeilijk. Want hoe breng je een onderwerp waar heel veel taboe op heerst ter tafel? Vertrouwen en begrip zijn hierbij sleutelwoorden. Win het vertrouwen van de geïnterviewde en toon begrip voor diens verhaal en belevenissen. Heb vooral geen waardeoordeel, want ja… wie zijn mensen om andere mensen te veroordelen? Respecteer ieders waarde…En ga vooral nooit in discussie met de geïnterviewde, dus vermijd het onderwerp politiek ;).

‘Neem de geïnterviewde aan de hand en leid diegene door het verhaal, totdat je bereikt wat je wilt bereiken’.

De onderwerpen die wij bedachten voor de Kaapverdische ouderen zijn muziek, familie, de reis naar Europa, gemis, zeevaart, de cultuurshock, inkomsten, eetpatroon in Europa, onafhankelijkheid van Kaapverdië en nog veel meer.

Mooie verhalen gaan het worden. En ik ben blij dat ik daar een bijdrage aan kan leveren.

door: Wendy Ramos Monteiro

Wendy_fc

Deze cursus werd mede mogelijk gemaakt door Alliantie West-Kruiskade. Met dank aan Leeszaal Rotterdam West en Het Zesde Geluk voor de lekkere catering.

Maak kennis met het netwerk!
Deelnemers aan het project Storia de Nhas Pais komen op zaterdag 13 december weer samen in Toko 51. Ben je geïnteresseerden in het project? Zet dan deze datum in je agenda. Het volledige programma volgt spoedig.

Het eerste deel van dit verslag lees je hier terug

Over

lees meer

Bent u op zoek naar verhalen over Rotterdam? Wilt u weten wat Rotterdammers zelf vertellen over hun geschiedenis? Stichting Rotterdam Vertelt (SRV) toont op deze website Rotterdamse oral history en verhalenprojecten.